miercuri, 14 aprilie 2010

Cozonacii mamei



Cozonacii astia se numesc in anumite parti ale Transilvaniei baigli. La Baia Mare le zicea corn cu nuca sau cu mac.
Asa ca am sa postez reteta asa cum o am de la mama.

INGREDIENTE:

-550g  faina
-5 galbenusuri
-200 g unt topit
-200 ml lapte
-150 g zahar
-2 pliculete drojdie uscata dr oetker sau un cub (25g) drojdie proaspata
-coaja rasa de la o lamaie
-2 plicuri zahar vanilat
-esenta de rom,dupa gust

ptr umplutura:
-600 g nuca macinata
-300 g zahar
-100 ml lapte
-coaja rasa de la o lamaie
-zahar vanilat,esenta de rom dupa gust
-100 g stafide
-1 Lg de pesmet
-1 galbenus
sau
-400 g mac MACINAT
-250 g zahar
-coaja rasa de la o lamaie
-zahar vanilat si esenta de rom dupa gust
-100 ml lapte
-2 albusuri

MOD DE PREPARARE:

Eu prepar aluatul la masina de paine,punand ingredientele in ordinea indicata de manualul masinii:  lichide, oua, solide, drojdie.Dar se poate face (mama asa il facea ) aluatul in mod clasic.Daca folositi drojdie proaspata,faceti intai o maia : frecati drojdia cu o lingura de zahar,adaugati o lingura de faina si lasati la crescut maiaua pentru 10-15 minute,dupa care o adaugati la celelalte ingrediente si framantati.
In cazul in care framantati cu mana aluatul,in mijlocul fainii faceti un crater in care puneti ouale si maiaua si incepeti sa framantati adaugand treptat untul topit si laptele,timp de 30 de minute,pana aluaul devine elastic .si se intinde.Apoi acoperiti-l cu un servet de bucatarie si puneti-l la dospit intr-un loc caldut si lipsit de curenti de aer,pentru o ora,sau pana isi dubleaza volumul.


Dupa ce aluatul a dospit o ora, il impartim in 3.


Fiecare parte se intainde intr-o foaie dreptunghiulara, de lungimea tavii in care vrem sa-i coacem,foaie pe care o ungem cu amestecul de nuca sau mac, dupa care rulam si asezam in tava tapetata cu hartie de copt.Ungem cozonacii cu ou batut cu lapte si ii intepem cu fuculita,pentru a nu crapa.
Lasam cozonacii la cald sa mai creasca o jumatate de ora,dupa care ii punem in cuptorul incins la 225*,dupa 15-20 de minute reducem focul la 200 *,pana se rumenesc frumos,cam 45-50 de minute in total.


Dupa ce ii scoatem din cuptor,ii acoperim cu un servet de bucatarie,ii lasam sa se racasca  apoi  ii pastram intr-o incapere mai racoroasa,acoperiti.Vor fi pufosi si aromati.
Umplutura :
Se amesteca nuca macinata cu zaharul si laptele si se pune la fiert,pana rezulta o pasta mai groasa.Dupa ce luam de pe foc,adaugam mirodeniile (stafidele le inmuiem in prealabil in putin rom ) si galbenusul de ou.
Amestecul de mac se face ca si el de nuca,dar nu uitati in prealabil sa macinati macul.Apoi ,dupa ce a fiert amestecul si s-a racit adaugam cele 2 albusuri batute spuma .


16 comentarii:

  1. Ce frumusete de cozonaci Pansy...............imi plac si cei cu nuca dar si cei cu mac.
    Pup!

    RăspundețiȘtergere
  2. la mine in Moldova se fac altfel cozonacii.sincer nu ma omor dupa ei deoarece cauti cu FBI umplutura sau rahatul.ai tai insa sunt foarte bogati in umplutura.ma tenteaza sa incer jumatate de reteta dar cu nuca ca cu mac n-am mancat niciodata si mi-este teama sa experimentez

    RăspundețiȘtergere
  3. Sarah si mie imi plac cozonacii cu multa umplutura.din cantitatea asta ies 3 cozonaci,eu te sfatuiesc sa incerci unul si cu mac,pentru ca te asigur ca o sa-ti placa.nu te zgarci la coaja rasa de lamaie si la vanilie.fa umplutura din 150 g de mac

    RăspundețiȘtergere
  4. Foarte frumosi cozonaci ai facut,cred ca sant deliciosi!draga meaPansy ai la mine pe blog cateva premii special pentru tine te astept sa le ridici daca i-ti face placere!pup!

    RăspundețiȘtergere
  5. Parca vad cozonaci lui mama!!!!Sunt exact la fel!!!Esti de prin Baia Mare?????

    RăspundețiȘtergere
  6. gabriela draga am fost la tine mai de dimineata si mi-am ridicat premiile ce le-am primit,unele ca altele le aveam si am lasat si un mesaj.iti multumesc din suflet,esti tare draguta ! am sa le postez zilele astea,impreuna cu altele care le-am primit.

    RăspundețiȘtergere
  7. da,judy,sunt din baia mare.daca si tu ai originile pe-acolo,inseamna ca multe retete de dulciuri ,din cele ce le postez eu din caietul mamei,le stii si tu.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ehhhhehhei,una de-a mea!!!!Ce bine i-mi pare!!!
    Eu sunt din Lapusel,la 9 km spre Cluj!!!Cat despre retete,o sa-mi improspatezi tu memoria cu cate una de pe la noi!!!Sa ai spor la tot ce faci!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. am amintiri grele din tinerete cu malurile lapuselului !

    RăspundețiȘtergere
  10. Bravo mon amie. Tes gâteaux semblent délicieux.
    A bientôt.

    RăspundețiȘtergere
  11. j'aime beaucoup j'ai une recette presque similaire que je fais souvent
    le tien est magnifique, bravo
    bonne soirée

    RăspundețiȘtergere
  12. merci mes amies virtuelles !vous etes magnifiques !parseque vous m-encouragee.merci de tout mon coeur!

    RăspundețiȘtergere
  13. c'est interessant fimere,que tu as un recette similaire,d'ou ?parceque je dit que le cozonac c'est une recette roumaine.

    RăspundețiȘtergere
  14. Pansy promit sa incerc cat de curand.si mie imi place umplutura din cozonacei de aceea cand eram micuta mancam doar partea cu umplututa dar eram certata de mami care zicea ca nu-i frumos.stiu ca nu-i frumos dar e gustor :D
    merci de raspuns

    RăspundețiȘtergere
  15. identici si la fel :))) cu strudelele cu nuca si cu mac din Austria :)). fenomenal! ce mica e lumea, inclusiv cea culinara!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...