luni, 4 aprilie 2011

xxx.Instructiuni de deconservare si gatire in vase zepter

 Am sa incerc acum sa va dau cateva instructiuni de utilizare a vaselor zepter,asa cum i-am promis lui Lory  si Andreei.In afara de asta as vrea sa va povestesc si ce am patit eu si cum ajuns sa-mi achizitionez aceste vase.Veti spune ca e reclama,dar daca cititi sper sa va schimbati gandul.la sfarsit va voi spune povestea mea.
Deci sa incepem :

DECONSERVAREA VASELOR

Inainte de a incepe sa le folositi, vasele trebuiesc deconservate ,intrucat ele sunt unse cu un ulei siliconic.Pentru aceasta insa aveti nevoie de detergentul Clensy,tot de la ei.E ieftin,costa doar 2 E si-l puteti achizitiona de la magazinul de prezentare al firmei sau de la agentul de vanzari  care v-a vandut vasele.Detergentul asta seamana cu detergentul Sidol,care exista pe vremuri in magazinele noastre. Nu e nevoie sa-l folositi de fiecare data cand curatati vasul,ci doar din cand in cand,pentru a pastra vasul ca nou.In mod obisnuit se curata cu orice detergent de vase.O sticla din asta de detergent te tine 1 an de zile si mai mult.
Dar sa revenim la deconservare : scufundati fiecare vas , inclusiv capacele(de pe care desurubati butonul termocontrol) in apa fierbinte si le lasati imersate acolo 15 minute.Dupa care scoateti vasul,stergeti-l cu un prosop uscat si se ungeti-l imediat,cat vasul aste inca cald cu detergentul cleansy peste tot si in interior si in exterior.dupa aceasta se lasa pana se usuca detergentul pe vas,cam 15-20 de minute dureaza. Dupa ce s-a uscat detergentul, se freaca cu partea moale a unui burete de vase uscat . La interior,cratitele se pot freca si cu partea verde,mai abraziva a buretelui uscat. Dupa ce s-a frecat insistent,peste tot,(veti observa ca buretele se innegreste) ,se clateste cu apa calda si se sterge cu un servet uscat.

GATIREA

N-am sa va fac teoria constructiei fiecarui vas,dar am sa va spun doar cateva informatii care va vor folosi.
Capacul fiecarui vas este prevazut cu un termocontrol ,ce permite contralarea temperaturii in timpul gatirii.deci in timpul gatirii vasul va sta tot timpul acoperit cu capacul.Zona galbena a termocontrolului este de incalzire,zona verde este cea de gatire sanatoasa,iar cea rosie este zona de evitat,pentru ca este zona de temperatura la care alimentele isi pierd buna parte din proprietatile nutritive.
Ce e extraordinar insa la constructia acestor vase,este ca poti sprijini capacul in manerele vasului,nemai fiind nevoie sa cauti un loc undesa  pui capacul atunci cand umbli la mancare(a doua poza).In plus,manerele vasului nu se incalzesc,deci nu ne frig,atunci cand luam vasul cald de pe foc.
Atunci cand avem de turnat lichid din vas,buza lui e astfel construita incat lichidul nu se prelinge pe vas sau pe alaturi.
Referitor la modul de gatire in vasele acestea si  eu inca descopar tot felul de chestii si nici mie nu mi-au iesit din prima toate cele.Asa ca nu disperati..Pricipiul lor e de gatire la o temperatura in jur de 70 de grade ,temperatura la care multe din calitatile hranei noastre se pastreaza.Ceva gen hrana gatita de strabunicii nostri in cuptoare cladite,de dura o mancare de facut de dimineata pana dupa-amiaza.Puneau oala pe foc dimineata si cand se intorceau de la camp mancarea era gata.Dar ce gust avea mancarea bunicilor noastre! Apoi a aparut aragazul si totul s-a precipitat . Mancare gatita repede, la temperaturi mari,dar din pacate si cu pierderea multor calitati nutritive .Tocmai asta elimina zepter si de aia sunt si scumpe.Gatirea se face rapid,dar din cauza caracteristicilor materialului si mai ales a constructiei lui ,mancarea se gateste la temperatura sub 70 *C.caldura este dirijata ,prin modul in care sunt concepute aceste vase,spre interiorul vasului.Daca puneti pe foc 2 vase,unul zepter si unul obisnuit,o sa constatati apropiind mana de vase ca, vasul obisnuit radiaza in afara mai multa caldura,ceea ce ne deranjeaza mai mult vara,ca sa nu mai spun de economia de energie folosita pentru gatire.
Totul e controlul temperaturii si asta se invata pe masura ce gatesti in ele.
Ce poti sa doresti mai mult,a propos de hrana,decat sa manaci sanatos si gustos cu pastrarea a cat mai multor nutrienti in hrana gatita.


FRIGEREA FARA ULEI: se pune vasul pe focul dat la maxim, cu capac cu tot.Se incinge vasul pana acul termocontrolului ajunge spre sfarsitul zonei galbene(vasul e pregatit ptr frigere cand nu puteti tine degetul pe capac sau daca puneti o picatura de apa in vas,aceasta dispare imediat).
Puneti fripturile condimentate(fara sa fie ude) in vas,puneti capacul si faceti focul la minim.
De regula,la fripturile la gratar trebuie tinute 2 minute pe fiecare parte,.Ele trebuie sa se desprinda usor cand le intoarceti de pe o parte pe alta.in tot acest timp,acul termoconrolului prebuie sa-l mentineti in zona verde,pentru o frigere sanatoasa.
Daca faceti mai multe randuri de fripturi sau mititei ,veti observa ca se face condens pe interiorul capacului .Asa ca daca doriti fripturi rumenite,  stergeti din cand in cand condensul de pe interiorul capacului cu un servet de hartie.
Dupa ce ati terminat de gatit,  turnati imediat o cana de apa in vas,puneti capacul si lasati sa se raceasca vasul asa.Asfel il veti putea spala fara sa frecati,doar cu un burete,chiar daca are arsura pe fund.La nevoie puteti folosi pentru interior un burete de sarma moale.

FIERBEREA FARA APA A LEGUMELOR: aceasta nu este valabila pentru legumele uscate (fasole, linte, mazare deshidratata) . Restul legumelor proaspete se pun in vas(2/3 vasul trebuie sa fie plin cu legume) si se pun pe foc de la inceput ,pana acul termocontrolului intra in zona verde,apoi se da focul la minim.Aveti grija se mentineti acul in zona verde .Daca eventual acul trece in zona rosie, chiar puteti inchide focul pana acul ajunge la jumatatea zonei verzi,dupa care daca este nevoie ii mai dati drumul tot la minim.
Daca avem legume mai putin decat 2/3 din vas,mai adaugam o jumatate de pahar de apa functie de cate legume avem.
Aceasta modalitate de fierbere,in apa proprie continuta de legume,face ca nutrientii sa se pastraze in proportie mult mai mare la produsul finit,decat printr-o fierbere obisnuita.De altfel ,probabil din aceeasi cauza,legumele au un gust mult mai bun.Sa va dau si cateva exemple de cum se pastreaza nutrientii in legumele fierte in apa,in mod obisnuit si cele fierte fara apa,in vas zepter :

Legumele pot fi fierte in aceste vase si in abur.In acest caz se pune apa in cratita, legumele in strecuratoarea zepter cu capacul deasupra,la inceput la foc tare,pana intra acul in zona verde,apoi se da focul la minim.

Ouale de Paste eu le fierb in acest fel, la abur si in felul acesta am mult mai putine oua care se sparg la fierbere.

Mamaliga se face punand o masura de malai si 2 de apa,de la inceput,adica fara sa infierbantam vasul in prealabil.Amestecam dupa care punem capacul.Mai amestecam cand acul intra in zona verde si facem focul mic.
Daca faceti sarmale,sau varza si vreti s-o rumeniti deasupra,puteti baga vasul in cuptor,dar va trebui sa-i desfaceti plasticul de pe dosul manerelor,care este prins cu un surub,pentru ca s-ar putea arde.
Vasele astea sunt grozave si vara,cand e cald si cand poti pregati o masa in 15 minute,fara sa inebunesti de caldura langa aragaz.Pe langa carne se pot pune diverse legume la gratar,care ies super, daca mai pui si ceva ulei de masline si lamaie peste legume cand sunt gata.Sau totul poate fi asezonat cu tot felul de sosuri sanatoase de la cele rosii la cele albe,dar la care folosim iaurt slab in loc de smantana.Puteti astfel induce un mod de viata sanatos familiilor voastre,copiilor,asa cum eu am indus asta lui Tudor,avand grija ca al sa aiba tot ce are nevoie pentru crestere mai putin mult colestrol,eliminand prajirea in ulei. Am reusit cu vasele astea sa gatesc rapid,sanatos si la fel de bun.Sezonarea mancarii conteaza in final,nu-i asa?
Prin urmare ,ca sa va obisnuiti cu vasele faceti execitii de gratar,la care puteti adauga diveste sosuri.adica pana una alta faceti carnea la gratar,iar sosul,care il doriti pregatiti-l separat  .
Pana nu va folositi cratitzile macar pentru gratar,care e cel mai greu din pv al controlului temperaturii,pana atunci nu veti avea curajul de a face alceva.
Am sa fac si alte postari despre frigerea chiftelelor fara ulei in vasele aceste,cum sa faceti tarta cu fructe ,rasturnata,placinta si multe altele.
 tarta raspturnata cu ananas,gatita pe aragaz
 chiftele fripte fara ulei
Acum povestea mea :
Acum  vreo  6  ani eram in vacanta  la mare, la 2 Mai. Ne-am intalnit acolo cu o buna  prietena  ce ne-a invitat  seara la ea in curte, la o saramura de crap.Sotul  meu  e mare amator de peste,dar  saramura nu-i  prea place, pentru ca in sosul ala plutesc  arsuri de gratar si asta ii face rau la stomac  si de regula sosul ala e prea sarat si nici asta nu-I place. O saramura buna  cere ceva tehnica.
 Dar ne-am dus  si nu ne-a parut  rau. Am participat la pregatirea saramurii , care a durat cam 15 minute.A facut-o intr-un griller a marcii sus numite . In acelasi  vas,dupa ce a pus saramura pe un platou, a facut rapid o mamaliguta, care a durat cam 10-15 minute , apoi tot in acelasi gril, a facut o tarta cu piersici ,pret de alte 15-20 de minute( tarta din aceea in care caramelizezi  fructele, torni  aluatul de pandispan peste ele si la sfarsit o rastorni pe farfurie).Toate astea au  durat mai putin de o  ora, cu pregatirea  aluatului si a fructelor cu tot. si au fost gatite toate pe ochiul de aragaz.Rezultatul a fost remarcabil. Nu pot sa va spun ce bunatate a fost saramura  aceea,la fel si  tarta (facuta  pe ochiul de aragaz, nu in cuptor) .
In alta zi ne-a invitat la ea si ne-a dat legume fierte fara apa  (fierb doar in apa proprie, ce o contin ele insele) cu sos tzatziki si friptura de pui  facuta fara frigere in ulei.Peste friptura am pus  ulei de masline.Neprocesat termic  el isi pastreaza calitatile chiar curative.
Am uitat sa va spun ca sotul  meu  sufera de arteriopatie  obliteranta ,are artera  unui  picior infundata 90% , in 3 locuri,drept care avea  dureri  la mers .dupa 20 de metri de mers,trebuia sa se opreasca si sa se odihneasca.Asa ca am decis sa facem o investite in sanatatea noastra si sa cumparam astfel de vase .
Vreau sa va spun ca dupa  9 luni de mancat mancare gatita numai in aceste vase,(mentionz ca medicatia nu i s-a schimbat cu nimic) mergea  un kilometru  fara  sa trebuiasca  sa se opreasca.Asta e o boala grea in care alimentatia are un rol esential. Ca si in alte multe boli de altfel, sau mai corect in mentinerea sanatatii.
Hipocrat, parintele  medicinii spunea:  medicamentul sa-ti fie hrana  si hrana sa-ti fie medicamentul.
Dupa povestea asta,sotul meu avand mai mare mobilitate,in vara, am plecat in Italia ,invitati fiind de o prietena a mea, 3 saptamani cu cratita noastra cu tot,de care nu ma despart in nici un concediu.Eu merg cu cratita si plita cu inductie si nici o carciuma nu face mai buna mancare ca mine.cel putin la marea romaneasca si la posibilitatile noastre financiare.Nu spun ca am incercat ,in concediu fiind si mai mult si tot un rahat,pe romaneste,a fost.Cu o singura exceptie la Mamaia.dar acolo chelnerul,tare simpatic si limbut a facut de altfel diferenta.
Nu stiu daca o sa aveti rabdare sa cititi asa o postare lunga,care nu-mi sta in caracter,da'sa fiti sanatoase si sanatosi cu totii.!

18 comentarii:

  1. alice,am facut postul asta pentru ca doamnele mentionate la inceput au participat la un concurs si au castigat asemenea vase.ca si mine de altfel.eu am ,practic 2 vase si diferite accesorii din 2005.si de atunci gatesc exclusiv in ele.cat despre pret nu pot sa-ti spun decat e comparabil cu cele ale vaselor le creuzet,dar le sunt superioare ca si performanta.fiecare vas indiferent de forma ca e oala, cratita sau griller,face exact acelasi lucru,doar forma difera.iar pretul e variabil,pentru ca mereu au promotii si mai au o tehica :cumperi de o anume suma la pret decatalog si mai poti cumpara de o parte din suma asta dar sa platesti doar jumatate.daca te intereseaza amnunte pot sa-ti dau mailul doamnei de la care am cumparat si eu si care mi-a devenit prietena intretimp.

    RăspundețiȘtergere
  2. am mai facut postul acesta si pentru ca am vazut ca multe lume cauta la mine pe blog gatirea in vase zepter.

    RăspundețiȘtergere
  3. nici eu nu citesc posturi asa de lungi,cred ca ar trebui sa-l impart pe bucati.

    RăspundețiȘtergere
  4. Chiar "m-a prins"postarea asta pentru ca mi se pare foarte interesanta!Recunosc,eu nu am asa ceva chiar daca stau de 8 ani in Italia...Felicitari pentru achizitie si multa "bucatareala"sanatoasa in continuare.O saptamana placuta si pupici!!!!

    RăspundețiȘtergere
  5. multumesc petroneela,o saptamana buna si tie !

    RăspundețiȘtergere
  6. Interesant si bine venit acest post.Multumesc Pansy!

    RăspundețiȘtergere
  7. Pansy draga mea ,foarte interesant!!! am sa-l studiez mai indeaproape :) cu siguranta imi va fi foarte util
    Pupici
    Lory

    RăspundețiȘtergere
  8. Lory draga,citeste-l bine si de indata ce primesti cratita,treci la treaba.nu uita de deconservare !

    RăspundețiȘtergere
  9. Foarte interesantă postarea, Pansy și să-ți spun de ce... După cum știi, mă preocupă în ultima vreme bucătăria chiliană tradițională. Există câteva idei pe care le-ai menționat aici și pe care le-am găsit în vechile obiceiuri de gătit ale triburilor Mapuche: conservarea vitaminelor, gătitul cu capac, economisirea energiei, gătitul legumelor în suc propriu. Dar cum nu mai tragem din pipa păcii la ușa cortului, varianta propusă de tine pentru omul modern mi se pare de luat în considerare. Cu atât mai mult cu cât o bună parte a rețetelor mele poate fi făcută în astfel de vase. Mulțumesc pentru postare și nu, nu trebuie să o modifici!

    RăspundețiȘtergere
  10. sunt convinsa,ca astia de zepter,s-au inspirat din modul de gatire dinaintea inventarii aragazului.eu chiar am zis ca probabil s-au inspirat din modul de gatire in vaselele tajine

    RăspundețiȘtergere
  11. mi-au fost de mare ajutor aceste informatii.multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu placere ! nu ezita sa ma intrebi daca mai ai nelamuriri

      Ștergere
  12. :) )) nici nu stiam ca ai povestit cum a inceput prietenia npoastra ...in "compania" vaselor Zepter in care te-am initiat :)

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...